Nieuws en achtergrond

Zoeken

Meer fietsdoden onder ouderen door e-bikes

Bijgewerkt: nov 24

Wist u dat meer dan een derde van de Nederlanders zegt dit jaar een e-bike te zullen kopen of gebruiken? Steeds meer mensen ontdekken de elektrische fiets als alternatief voor auto, scooter of openbaar vervoer om van en naar het werk te komen. Maar met name onder ouderen wint de e-bike snel aan populariteit. Met trapondersteuning is het voor hen vaak makkelijker om langere afstanden per fiets af te leggen. Goed voor de conditie én de mobiliteit. Maar de opmars van de e-bike heeft ook een groot nadeel: het aantal fietsdoden van 70 jaar en ouder neemt toe.


Het aantal ouderen in Nederland stijgt en met de komst van de elektrische fiets kunnen zij langer zelfstandig aan het verkeer deel blijven nemen. Maar met de jaren gaan onze ogen vaak achteruit, wordt onze reactietijd langer en krijgen we te maken met een verminderde motoriek. Combineer dat met de hogere snelheden en langere remweg van de elektrische fiets en het is niet verrassend dat senioren met hun e-bike relatief vaak bij verkeersongevallen betrokken raken.

Senioren blijven langer mobiel met een elektrische fiets (Bron: 123RF)


Volgens de Fietsersbond zit het gevaar hem niet zozeer in aanrijdingen met anderen, maar zijn met name eenzijdige ongelukken met e-bikes een probleem. Denk bijvoorbeeld aan het raken van een paaltje of stoeprand. Het risico op ongelukken kan worden verkleind door de fietsinfrastructuur onder de loep te nemen. Die kan gebruiksvriendelijker worden gemaakt voor elektrische fietsen, bijvoorbeeld door onnodige obstakels te verwijderen.


Een andere manier om het aantal ongelukken met e-bikes terug te dringen is zorgen dat ouderen zich zeker voelen op de fiets. Veilig Verkeer Nederland organiseert bijvoorbeeld opfriscursussen. De praktijkritten zijn in verband met coronamaatregelen opgeschort tot 2021, maar er zijn wel theoriebijeenkomsten. Ook de keuze van de fiets kan een groot verschil maken. Een e-bike waarvan de motor in het midden bij de trapas zit is bijvoorbeeld extra stabiel. Een extra lichte fiets die direct trapondersteuning biedt is wendbaarder en makkelijker op gang te krijgen. En er kunnen aanpassingen worden gedaan, zoals het monteren van spiegels. De fietsenmaker kan de maximale snelheid ook begrenzen op bijvoorbeeld 20 km/u in plaats van de standaard 25 km/u. En hoewel het dragen van een helm op een elektrische fiets die maximaal 25 km/u gaat niet verplicht is, kan het een waardevolle extra veiligheidsmaatregel zijn.


Op zoek naar een elektrische fiets voor uzelf of uw ouders? De Fietsersbond heeft een handige keuzewijzer voor e-bikes gemaakt. Voor een fietsverzekering kunt u uiteraard bij ons terecht.

© 2020 Heemzaethe

Kvk 59447621

AFM 12042400

Kifid 300.015776

Volg ons op